MIJN JAAR

Van renoveren in hete zomermaanden tot het organiseren van het personeelsfeest… in 2018 had iedereen zijn eigen persoonlijke uitdagingen. Hoe kijken onze medewerkers terug op het afgelopen jaar?

MARCO VERDOUW

Hostelmanager Dordrecht

Dat de locatie van ons hostel bijzonder is, wisten we al jaren, maar we hadden een andere inrichting nodig om mensen nog beter van dienst te zijn. Daarom werd ons hostel in Dordrecht dit jaar verbouwd. Ook werden er weer twee Wikkelhouses geplaatst.

Sinds de verbouwing ben ik elke dag weer verrast over hoe goed deze verbouwing is gelukt. Veel meer gasten dan verwacht hebben het vernieuwde hostel bezocht. Ook vanuit de regio is er veel meer aandacht voor Stayokay Dordrecht. Het hostel is een vast ijkpunt voor velen geworden in het Nationaal Park De Biesbosch.

“Dit nieuwe hostel past ons als een Italiaans maatpak”

PETER DE BEER

Manager Operations

IRIS DEN DEKKER

Manager Revenue & Online Channels

“De passie en het doorzettingsvermogen van velen was aanstekelijk”

In 2018 hebben we in maar liefst 6 van onze hostels kleine of grote renovaties uitgevoerd. Tegelijkertijd werkten we aan de voorbereiding van nog eens 6 renovaties die in 2019 zullen worden uitgevoerd. Het is een grote prestatie geweest van alle betrokken hostels, medewerkers, afdelingen en externe partijen om, meestal naast ons "reguliere" werk, met zoveel mooie, leuke en uitdagende projecten bezig te zijn, allemaal met hun eigen verhaal. De passie en het doorzettingsvermogen van velen was aanstekelijk. Het oplossen van knelpunten, het denken in mogelijkheden en het gevoel dat je het samen doet, zijn allemaal enorme motivatiefactoren voor mij geweest. De kroon op al dat werk is dan uiteindelijk het resultaat van de verschillende renovaties en de trots die dit teweegbrengt in de hele organisatie. Het product Stayokay wordt echt steeds mooier, beter en duurzamer!

In 2018 begon ik aan mijn nieuwe uitdaging als Manager Revenue & Online Channels en samen met de nieuwe Revenue Coordinator, Jordy, ging ik aan de slag om de hostels nog beter te helpen op het gebied van revenue management en content.

Vuurdoop

Onze vuurdoop was het verhogen van het btw-tarief van 6% naar 9%.

Daarnaast besteden we veel tijd en energie aan het up-to-date houden van alle informatie over de hostels op diverse boekingsplatforms.

Voor de hostels zijn we begonnen met een toolbox waarmee het inzichtelijker wordt hoe je ervoor staat ten opzichte van de concurrentie en wat de verwachte bezetting is. Op basis hiervan kan een hostelmanager makkelijker onderbouwde prijsaanpassingen doen. Dit zal verder uit worden gerold in alle hostels in 2019.

In 2018 zijn we ten slotte ook begonnen met het in kaart brengen van alle mogelijkheden voor acties en promoties op online kanalen. Gekoppeld aan de omzet per kanaal per hostel kunnen we nu beter acties inzetten op relevante kanalen.

YVONNE KOK & SOPHIE VERLEER

HR adviseur & Event Coördinator in Stayokay Amsterdam Vondelpark

Zomer, 2018. We zaten in de zon in Noordwijk te brainstormen over het personeelsfeest met het thema Winter Wonderland.

''Hoe tof is het als we een speech van Marijke opnemen en afspelen in een filmpje?"
"Of nog beter, wij spelen de rendieren en de sneeuwpoppen die voorbijkomen''
''Ik vind wel dat er een leuke beat onder moet! En misschien kun je dan de hostelmanager in beeld laten flitsen?!''
''Ja, en dan met een winterse achtergrond en sneeuw die om haar oren vliegt!''
''Haha, hilarisch, gaan we doen, lekker knullig!''
''Gaaf! Laten we vragen ook of ze een dansje doen, dat willen ze vast.''

En zo geschiedde het… Ook de hostelmanagers gingen los om de gekste filmpjes te maken!

We vonden het een enorm leuk proces, waarbij je volledig out of the box kunt denken qua thema's.

Vervolgens kun je ook binnen het thema losgaan en echt je creativiteit kwijt! Het is fijn dat je bij Stayokay veel vrijheid en vertrouwen krijgt. Dat helpt enorm bij de organisatie van zo'n groot feest.

Trots waren we, toen we zagen dat alle medewerkers aan het genieten waren in ons Nordic Noordwijk Winter Wonderland!

MARIEKE MEIJER

PR & Communications Manager

MAURICE BRANCART

Hostelmanager Stayokay Den Haag

2018 was het jaar van de eerste zichtbare resultaten van alle inspanningen achter de schermen - op alle niveaus - in de jaren ervoor. Het jaar waarin we als (Marcom)team deze resultaten o.a. in woord en beeld hebben omgezet en 384 keer het nieuws haalden: o.a. met de heropening van de gerenoveerde hostels in Amsterdam Vondelpark en Dordrecht, de Spoorwegmuseumkamer in Utrecht Centrum en bijzondere duurzaamheidsinitiatieven, waaronder de Wikkelhouses.

Wikkelhouse

Dit kartonnen tiny house is dan ook meteen mijn persoonlijke favoriet: superduurzaam, midden in de natuur, met een minimalistisch, fris interieur. Als ik op zo'n locatie een fotoshoot mag stylen en begeleiden, influencers mag uitnodigen of er zelf een mooi verhaal over mag schrijven, dan ben ik er echt enorm trots op om voor Stayokay te werken... en krijg ik zelf ook gewoon het vakantiegevoel!

De toekomst? Stayokay is 2019 natuurlijk al goed begonnen met de heropening van het gerenoveerde hostel in Amsterdam Oost en het daarboven gelegen hoofdkantoor. Het is enorm inspirerend om je dag te beginnen in een gloednieuw en mooi ontworpen hostel in hartje Oost en te zien dat onze gasten een prettig verblijf hebben. En dan liggen er nóg een paar mooie projecten in het verschiet de komende tijd...

Op 8 januari 2018 was het zover. De lang verwachte verbouwing van onze begane grond ging beginnen. De eerste 2 maanden van de verbouwing waren in verband met de laagseizoenbezetting goed te doen, maar de laatste maand van de verbouwing begon het toch wel een beetje te wringen. Op sommige dagen een vol huis en maar een halve oppervlakte beschikbaar…

De opening

Maar het is het allemaal waard geweest! Op 27 maart gingen de bouwhekken aan de kant en waren we weer operationeel in een prachtig verbouwd hostel. In verband met het drukke seizoen werden afgelopen december de laatste puntjes op de i gezet. Dit was tevens het startsein voor onze The 5th om eindelijk haar deuren te openen. De eerste reacties zijn veelbelovend.

Onze nominatie voor de Gaia Green Awards was ook zeker een hoogtepunt van het afgelopen jaar. Helaas hebben we net niet gewonnen, maar we zijn desondanks trots op de nominatie.

Ook het financiële resultaat mocht er zijn (al zeggen we het zelf). We hebben in 2018 een mooie omzet behaald met 3.2% meer omzet dan begroot.

“Op naar een mooi 2019. Trotse groet
uit Den Haag!”

ROB VAN DUN

Hostelmanager Stayokay Amsterdam Vondelpark

Afgelopen jaar heeft Stayokay Amsterdam Vondelpark een ware metamorfose ondergaan. Een bijzonder uitdagend en leerzaam jaar voor het gehele team dus! Zelf kijk ik terug op een jaar van uitdagingen en vernieuwing. Elke dag zag ik het hostel beetje bij beetje omtoveren tot een waar "Hotspot Hostel" in hartje Amsterdam.

Het was enerverend om met mijn team het hostel volledig operationeel te houden, te koken vanuit een tijdelijke container en de kantine tot drie keer toe te verplaatsen. Een tijdelijke lobby en een pop-up restaurant waren onderdeel van het traject.

“De Huishoudschool uit 1896 is nu een hostel voor de toekomst”

Samenwerking en improviseren waren dit jaar twee belangrijke pijlers. We zaten letterlijk in een bouwput en we hebben met z'n allen meegedeind op het bouwproces, waarbij we zeker af en toe de bouw achter het behang konden plakken.

We zijn trots op het fantastische eindresultaat. De Huishoudschool uit 1896 is nu een hostel voor de toekomst. Een inspirerende en duurzame omgeving voor jonge reizigers, en een ware ontmoetingsplek in het Vondelpark.

ERIN TUIK

F&B supervisor Stayokay Amsterdam Vondelpark

DEBBIE DIEPENHORST

Manager front- & backoffice Stayokay Amsterdam Oost

Wow! Dat was mijn eerste reactie toen ik in juni mijn eerste sollicitatiegesprek had. Jeetje, zo'n pareltje midden in het Vondelpark, die had ik niet aan zien komen! En deze reactie merk ik ook vaak bij onze gasten. Ze zijn verbaasd over hoe mooi Stayokay Amsterdam Vondelpark eigenlijk is. Wat een toplocatie en dat ook nog voor een spotprijs! Ons hostel is zo geliefd dat ons F&B-team zich afvraagt op hoeveel Instagram-accounts we eigenlijk inmiddels zullen staan...

Ik ben dan ook trots dat ik hier mag werken. Niet alleen omdat het 'instagrammable' is, maar ook omdat we hier elke dag super goed bezig zijn met duurzaamheid. Zo gaan we binnenkort over naar een compleet vegetarische menukaart met opties tot vlees i.p.v. andersom. Want als er één ding is wat momenteel mega belangrijk is, is het wel dat we goed zorgen voor ons moedertje Aarde.

“Ik bezocht de concurrentie in Hamburg. Hier haalde ik ook inspiratie vandaan voor ons hostel in Amsterdam”

In het najaar van 2018 mocht ik op uitwisseling naar 2 hostels van DJH, ook onderdeel van Hostelling International, in Hamburg. Ik werkte toen ruim 5 jaar bij Stayokay, waarvan 3 jaar als frontofficemanager. Dit is mijn eerste hotellerie baan, dus ik kon niet wachten om te zien hoe het bij andere hostels zou werken.

In Hamburg zijn 2 HI hostels, die goed vergelijkbaar zijn met de Stayokay hostels in Amsterdam. Dat maakte het erg relevant. Mijn interesse ging vooral uit naar het management van beide hostels en dan met name naar het frontofficemanagement. Met diverse collega´s voerde ik gesprekken en ik werkte mee op verschillende plekken in het hostel. Daaruit concludeerde ik dat we op wat details na, heel vergelijkbaar te werk gaan en redelijk dezelfde procedures gebruiken.

Daarnaast bezocht ik op eigen houtje de concurrentie in de stad. Hier haalde ik ook nog inspiratie vandaan voor ons hostel in Amsterdam.

Al met al was het een heel leuke en leerzame ervaring. Ik ben vol inspiratie teruggegaan naar Stayokay Amsterdam Oost. Daarnaast is Hamburg ook nog eens een waanzinnige stad, waar ik mijn vrije tijd heel goed heb kunnen besteden. Echt een heel leuke ervaring dus!