MIJN JAAR

Van renoveren in hete zomermaanden tot het organiseren van het personeelsfeest… in 2018 had iedereen zijn eigen persoonlijke uitdagingen. Hoe kijken onze medewerkers terug op het afgelopen jaar?

MARISA ROGGEVEEN

Operations coördinator

In 2018 hebben we weer twee mooie The 5th locaties mogen openen. Naast The 5th Utrecht zijn nu ook The 5th Den Haag en The 5th Amsterdam Oost open voor publiek. Wij zien de verschillende The 5th's als dé nieuwe hotspots van Stayokay. Ik vond het bijzonder om dit concept met zoveel enthousiaste collega's te mogen ontwikkelen. The 5th is een bijzondere plek geworden waar veel collega's afgelopen jaar met plezier aan hebben meegewerkt en dat voel je gelijk als je er binnenstapt.

"The 5th voelt als een eigen thuis waar alles draait om lekker drinken, chillen, eten, studeren, werken én fun maken!"

2018 was ook het jaar waarin ik samen met mijn collega's van Operations met veel plezier het "Nieuwe Lekker" nog verder heb mogen doorvoeren in ons F&B-concept. Het "Nieuwe Lekker" staat voor een vernieuwende keuken passend bij onze locaties, doelgroepen en style. Wat ik een mooi voorbeeld vind, zijn de NICE-ijsjes die we dit jaar geïntroduceerd hebben. NICE-ijsjes worden gemaakt van biologisch fruit. Dit fruit komt zoveel mogelijk uit Nederland; de appels en peren komen uit de Flevopolder, de bosbessen uit Drenthe en de frambozen uit Zeeland. Hele lekkere biologische fruitijsjes die met aandacht gemaakt worden. Helemaal passend bij onze verantwoorde visie!

BOB ERMENS

Hostelmanager Gorssel

Al bij de eerste geruchten van de komst van Wikkelhouses op het terrein van Stayokay Gorssel waren de medewerkers enthousiast. Vele vragen borrelden spontaan bij hen op. Waar zouden ze precies komen te staan? Hoe zouden ze worden ingericht? Zouden we ze ook als bruidssuite gaan verhuren?

In september was het dan eindelijk zo ver! Twee hagelnieuwe Wikkelhouses werden vakkundig in slechts één week tijd in elkaar gezet.

Prachtig verscholen in het bos met een riant uitzicht over het prachtige coulisselandschap van een mooi stukje Achterhoek. In de periode daarna werden ze stuk voor stuk ingericht, waarbij het gebruik van duurzame materialen een belangrijk speerpunt was. Zo enthousiast als we waren, sleepten we in oktober bijna al onze gasten mee om vol trots onze nieuwe aanwinsten te laten zien.

Op 15 november konden we onze eerste gasten naar het tijdelijke kartonnen onderkomen brengen. Niet alleen een feest voor ons, maar ook voor onze gasten. We kunnen eigenlijk wel stellen dat we hier, samen met onze gasten, toch wel een beetje verliefd zijn geworden op onze Wikkelhouses.

RENÉ VAN UFFELEN

Hostelmanager Apeldoorn

“Een Wikkelhouse is helemaal zelfvoorzienend voor de gasten”

Het jaar 2018 was voor ons team van Stayokay Apeldoorn meer dan een bloedhete zomer. Het was een bijzonder jaar met veel hoogtepunten. Zo hebben we afgelopen winter twee Wikkelhouses op ons terrein laten zetten.

Wikkelhouse

Zo’n Wikkelhouse is gemaakt van 24 lagen karton die op elkaar worden gewikkeld. Vandaar de naam. Een prachtig concept, vind ik zelf, en helemaal zelfvoorzienend voor de gasten. De huizen liggen prachtig in de bossen en zijn modern ingericht. Het Wikkelhouse is van duurzaam materiaal gemaakt en is voorzien van een warmtepomp. Geheel in de stijl waar we naartoe willen: duurzaamheid voorop!

Voor ons betekent het Wikkelhouse een compleet nieuw concept naast ons huidige hostel. Een mooie uitdaging voor zowel ons team als onze gasten. In de toekomst krijgt Apeldoorn er wellicht nog twee Wikkelhouses bij, om zo onze gasten nog meer comfort te kunnen bieden.

ERIC VAN DER HULST

Hostelmanager Utrecht

HAN VAN DEN HEUVEL

Hostelmanager Arnhem

Geïnspireerd door het grote succes van onze nijntje-hostelkamer, openden we in mei 2018 een themakamer van het Spoorwegmuseum. Deze tweede themakamer is in samenwerking met het museum geopend. In deze themakamer slaap je onder een heus treindekbed, zit je op een echte treinstoel en speel je uiteraard met treinen. Voor het slapen word je voorgelezen uit een spannend treinenboek en je ontbijt aan de treintafel. Naast een cadeautje ontvang je natuurlijk toegang tot het museum, waar je je de hele dag kunt vermaken. In de kerstvakantie kun je er zelfs schaatsen!

Nijntje kamer

Waar de nijntje-kamer zich uitstekend leent voor families met kinderen tot zo'n 6 jaar, is onze nieuwe themakamer juist geschikt voor kinderen vanaf 6 jaar. Een mooie gelegenheid voor een tweede bezoek aan Stayokay Utrecht Centrum.

2018 was voor ons een bijzonder maar pittig jaar. Er was namelijk flink wat werk aan de winkel: terwijl de begane grond gerenoveerd werd, verzorgden we maar liefst 30.852 overnachtingen! In fases werden de werkzaamheden uitgevoerd; vervanging van de vloerbedekking, schilderwerk waarbij de wanden en plafonds een frisse nieuwe kleur kregen, (deels) nieuw meubilair en andere (sfeer)verlichting en raamdecoratie.

Colourdip

Wat ik ook mooi vind, is dat de bestaande stoelen en barkrukken een zogenaamde "colourdip" kregen in vier verschillende kleuren. Ook kregen de overbodige lampen uit Dordrecht en Gorssel een nieuwe bestemming in ons hostel. Een mooi voorbeeld van circulair gebruik en vermindering van afval.

Stayokay Arnhem heeft nu een hippe receptiebalie met een frisse uitstraling en een gezellige bar&lounge. Gasten zijn verrast door de prettige en moderne uitstraling. In december 2018 werd in drie weken tijd ook nog de vloerbedekking op alle groepenkamers vervangen. Voor ons was het dus een druk, maar succesvol 2018!

CONNIE BURGS

Goed Bezig ambassadeur Domburg

Onze highlight van 2018 was toch wel de nominatie voor de Groene Innovatieprijs van de Gemeente Veere. Het lijkt voor ons als Stayokayers heel vanzelfsprekend, want we zijn al jaren op allerlei manieren bezig met duurzaam ondernemen, maar in onze omgeving is het nauwelijks bekend dat wij hiermee bezig zijn. Tijd om dat uit te dragen!

Wij waren met 11 andere bedrijven genomineerd. Er kwamen juryleden langs, waaraan wij konden uitleggen wat wij allemaal deden. Ze hadden nog nooit zo’n lange lijst van duurzaam en groen ondernemen genoteerd. Ze waren vooral onder de indruk over de manier waarop wij onze gasten en medewerkers stimuleren mee te doen.

Ook werd er een leuk, veel te kort, filmpje gemaakt met onze manager Len.

De genomineerden

Op 11 december was de feestelijke prijsuitreiking in het Gemeentehuis van Veere. Onze verwachtingen waren hooggespannen. Samen met ons team bekeken we alle filmpjes en speeches van de genomineerden. We vonden die met Len natuurlijk de mooiste. Maar wat is iedereen goed bezig in de Gemeente Veere! Ieder op zijn manier in totaal verschillende bedrijven, superleuk om te zien. Helaas hebben we niet gewonnen. Toch zaten we er erg dichtbij, zo vertelde een jurylid later onder het genot van een drankje.

Len Buys, hostelmanager van Stayokay Domburg, samen met de andere ondernemers.

Eén ding is zeker: wij blijven met z’n allen doorgaan om goed bezig te zijn. En het heeft zeker doorgewerkt in onze omgeving. We kregen leuke reacties op ons goede werk en daar ging het óók om. Op naar de volgende nominatie!

RAMON UTTERIJN

Medewerker receptie Stayokay Dordrecht

Ik word enthousiast van mijn nieuwe omgeving! Vorig jaar zat ik nog echt achter een balie en was er minder directe betrokkenheid bij de gast. Nu de receptie en bar bij elkaar zijn gevoegd in de nieuwe lounge heb ik veel vaker en beter contact met mijn gasten. De samenwerking in deze opstelling loopt beter. Je kunt elkaar makkelijker helpen of overnemen wanneer dit nodig is.

Het is erg leuk om na een jaar nog vaak te horen dat onze gast het als een spiksplinternieuw hostel ervaart. Met name de interieurdecoratie en het vele groen maken de inrichting af. Het ‘naar binnen halen’ van de Biesbosch is dus wat mij betreft echt gelukt. Ook in de winter en koude avonden is het hostel veel gezelliger met de sfeerverlichting en de houtkachel aan.

We werken er dan ook hard aan om het hostel netjes te houden en alles er fris, groen en als nieuw uit te laten zien. De gast is zichtbaar en merkbaar meer tevreden. Ik denk daarom dat deze prijs/kwaliteit verhouding beter aansluit bij de wensen van onze gasten. Voorheen was het in de winterdag nog wel eens wat stiller, maar nu met de vergaderzalen is het een stuk drukker. En last but not least: deze verbouwing heeft ons als team ook nieuwe energie gegeven!