GROENER EN GROTER

Onze cijfers vertellen het verleden en verklappen de toekomst. De investering van gisteren vormt de oogst van vandaag en de bouwstenen voor morgen.

IN DE FLOW

We zitten in een flow. We hebben de juiste golf te pakken en vergrootten ook in 2018 onze omzet, teamspirit én sociale impact. Toch gaat niet alles vanzelf. De groene en sociale missie van Stayokay is nu belangrijker dan ooit. Laten we onze flow daarom vasthouden en ons jubileumjaar onvergetelijk maken.

Onze netto omzet is met 4,2% gegroeid, van €41,9 miljoen naar €43,7 miljoen.

€ 44,05

De gemiddelde besteding per overnachting is met 3,4% gestegen. Gasten besteedden in 2018 gemiddeld €44,05. In 2017 was dit nog €42,60.

In totaal zijn er 982.331 overnachtingen gerealiseerd in de hostels.

EEN VERBLIJF VOOR IEDEREEN

Dankzij Stay4all konden dit jaar 225 kinderen met hun klas mee op kamp. Stay4all is een fonds waarmee wij het verblijf betalen van leerlingen van wie de ouders het geld niet kunnen missen. Zo kan iedereen op schoolkamp, zoals het hoort.

Dit jaar kwam 62% van onze gasten uit het buitenland. De internationalisering zette hiermee ook in 2018 door, want vorig jaar was nog 61% van de bezoekers buitenlands. Van al onze buitenlandse gasten bezoeken Duitsers de hostels het vaakst, gevolgd door Britten en Belgen. Fransen en Italianen voltooien de

top 5.

In 2018 nodigden diverse hostels ouderen uit om bij Stayokay aan tafel te schuiven onder de noemer 'de Mengtafel'. In het jubileumjaar 2019 zetten we dit voort met een grote diversiteit aan mensen, o.a. in de hostels Gorssel, Haarlem, Amsterdam Oost en Soest.

MET MAN EN MACHT

Stayokay valt of staat bij haar medewerkers. Het runnen van een hostel is geen makkelijke klus, maar onze enthousiaste medewerkers zetten zich elke dag vol overgave in om gasten de tijd van hun leven te bezorgen.

ONZE MEDEWERKERS

Dit jaar hadden we 1256 medewerkers in dienst. Dit is inclusief 108 stagiairs.

Het totale aantal FTE lag in 2018 op 401.

Met 49 nationaliteiten hadden we weer een zeer divers personeelsbestand.

Medewerkers (excl. stagiairs) per generatie

Het ziekteverzuim was dit jaar 3,3%.

Zoveel trainingen werden er dit jaar gevolgd via Stayokay Academy.

39%-61%

De man-vrouw verhouding binnen Stayokay is 39%-61%. In de leidinggevende posities is de man-vrouw verhouding 51%-49%.

HOSTELLING INTERNATIONAL

Stayokay maakt onderdeel uit van het Hostelling International netwerk. Wij geloven dat het delen van kennis en ervaringen met andere hostelorganisaties binnen het HI netwerk een verrijking is voor zowel medewerkers als de organisatie. In 2018 hebben 11 Stayokay-ers hun koffer gepakt en een aantal dagen meegewerkt in o.a. Groot-Brittanië, IJsland, de Verenigde Staten en Spanje. Wij ontvingen 5 HI-collega's uit andere landen bij Stayokay.