GOED BEZIG

EEN PLEK VAN VERBINDING

Een groene wereld begint bij jezelf, maar eindigt bij ons allemaal. Als hostelketen bevinden we ons in een unieke positie om niet alleen de bekende CO2-voetafdruk te verkleinen, maar ook om onze ecologische handafdruk te vergroten. Die handafdruk is bij uitstek sociaal: je stimuleert anderen om mee te doen met jouw groene missie. En waar lukt dat beter dan in een hostel?

GROEN, GROENER, GROENST

Stayokay streeft ernaar om de meest duurzame ho(s)telketen van Nederland te worden en CO2-neutraal te ondernemen. Deze stappen ondernamen we in 2018, zowel ketenbreed als op hostelniveau.

Een verblijf bij Stayokay is al groen, maar met een overnachting in een kartonnen Wikkelhouse zit je écht midden in de natuur. Dit jaar kwamen er vier nieuwe Wikkelhouses bij: twee in Gorssel en twee in Apeldoorn.

Stayokay doet vanaf 2018 mee met de Haagse duurzaamheidskring. Deze kringen zijn bedoeld om duurzame tips uit te wisselen met ondernemers.

Voor dit aantal overnachtingen is

in 2018 de CO2-uitstoot gecompenseerd. Gasten kunnen een bedrag van €0,20 per persoon per overnachting betalen om de CO2-uitstoot van het verblijf te compenseren. Dit bedrag investeren wij in groene energie.

De gehele Stayokay-keten is in januari opnieuw gecertificeerd voor het Europees Ecolabel. De criteria voor het label werden in 2017 door de EU aangescherpt.

Bij dezen een welkomstblaat voor Sam en Thijs, de nieuwe huisschapen van Stayokay Noordwijk! In ruil voor hun onderdak maaien ze voor ons het gras, is dat niet aardig?

De hele keten is gecertificeerd voor de nieuwe ISO norm: ISO 9001 / 2015.

WEG MET PLASTIC

Het verminderen van plastic is een van de speerpunten binnen de duurzame ambities van Stayokay.

Pet free back offices is een belangrijk streven voor Stayokay. We gebruiken geen single-use plastic flesjes meer in onze back offices. Goed voorbeeld doet goed volgen.

63%

Stayokay spant zich al geruime tijd in voor een afname van single-use plastic. Dit begint zijn vruchten af te werpen: in twee jaar tijd is het gebruik van monoverpakkingen met 63% gedaald.

Er is geen lekkerder water dan uit de kraan. Daarom kun je in onze hostels herbruikbare Dopper-waterflessen kopen met een Stayokay watertapkalender met maandelijks frisse recepten om je fles te vullen.

“In 2018 verdwenen de laatste plastic rietjes uit de hostels.”

SPECTACULAIR CIRCULAIR

Met een intensiever hergebruik van spullen kan iedereen zijn voetafdruk behoorlijk verkleinen. Stayokay stimuleert hergebruik met verschillende initiatieven.

CIRCULAIR

In 2018 nam Stayokay deel aan de koplopergroep Circulaire Hotels Amsterdam met als doel de circulaire economie te versnellen door samen te werken en krachten te bundelen. Zoals bijvoorbeeld een gezamenlijke inkoop en bundeling van afvalstromen voor nuttige toepassingen. Op 5 oktober 2018 zijn de resultaten gepresenteerd in Hotel Jakarta Amsterdam, tijdens het seminar 'Circulaire hotels; (grond)stof tot nadenken.

KLEDINGRUIL

De kledingruilmarkt in Stayokay Utrecht-Bunnik was een groot succes. Dankzij de duurzame kledingruil vonden velen een ‘oude nieuwe’ outfit.

WEGGEEFMARKTEN

Onze hostels in Amsterdam Vondelpark en Amsterdam Oost huisvestten Weggeefmarkten. Ook hier vonden vele kledingstukken een nieuw thuis.

KOFFIEDIK

Geloof het of niet, maar koffiedik is een van de mooiste cadeaus die je kunt krijgen. Zo is het goed voor de planten, kun je er pannen mee schuren of een bodyscrub mee maken. Daarom zamelen we koffiedik apart in en mogen gasten een zak meenemen naar huis.

PLUIMEN

Stayokay Domburg werd genomineerd voor de Groene Innovatieprijs Veere. Het hostel werd goed beoordeeld op zijn duurzaamheidsdoelstellingen, innovatie en inspiratie.

Stayokay Den Haag schopte het tot de top 3 bij de Gaia Green Awards. Deze award wordt uitgereikt aan hotels, strandpaviljoens en restaurant met duurzame ambities.

EN… ACTIE!

Stayokay bedenkt niet alleen zelf duurzame ideeën, maar omarmt ook groene initiatieven.
In 2018 namen we deel aan uiteenlopende actiedagen.

WARME TRUIENDAG

Waarom de verwarming hoog als je ook een dikke trui kunt aantrekken?

EARTH HOUR

Al tien jaar vraagt Earth Hour aandacht voor het klimaat. Ook in onze hostels ging het licht één uur uit.

“Amsterdam Vondelpark stak de handen uit de mouwen om het park op te ruimen.”

SLEEP FOR PEACE

Toerisme en vrede zijn nauw met elkaar verbonden. Dit jaar gaven onze hostels in Amsterdam een guided-tour over vrede en oorlogstijd in het Vondelpark. Amsterdam Oost trok daarnaast een vredesmuur op met mooie teksten en tekeningen. Het eindresultaat werd opgestuurd naar de VN. Ook onze hostels in Den Haag, Egmond, Utrecht en Texel deden mee.

“Amsterdam Oost was van de partij op het grootste freecycle- en ruilevent van Amsterdam.”