SAMEN STA JE STERK

Om onze ambitieuze doelen te halen, werken we samen met allerlei partners. We coöpereren enkel met organisaties waarvan wij overtuigd zijn dat zij een soortgelijke (duurzame) missie hebben. Twee daarvan zijn Dopper, bekend van de waterflessen, en Fiction Factory, producent van de Wikkelhouses.

MERIJN EVERAARTS, OPRICHTER VAN DOPPER

‘WE LEVEN VOOR DE MISSIE, NIET VOOR DE OMZET’

plastic flesjes gooien
we jaarlijks per persoon weg.

Water voor iedereen

The Dopper Foundation ontvangt 5% van de netto omzet van Dopper. Dit geld wordt o.a. gebruikt om te investeren in drinkwater-projecten wereldwijd. Alleen al in Nepal maken 20.000 mensen gebruik van Dopper-faciliteiten zoals waterstations.

In elk Stayokay hostel kun je ze kopen: de duurzame waterflessen van onze partner Dopper. Deze degelijke Doppers zijn volledig gemaakt van recyclebare materialen en perfect om eindeloos te hergebruiken. Zo helpen ze die plastic soep in onze oceanen te beperken. Iedereen aan de Dopper dus!

Wat is de missie van Dopper?

Ons doel is dat iedereen zich bekommert om zijn omgeving. Met betrekking tot de Dopper-flessen betekent dit dat er geen single-use plastic meer wordt gebruikt en in de natuur komt. Daarnaast willen we dat iedereen toegang heeft tot schoon drinkwater. 900 miljoen mensen hebben dit nog altijd niet! Het is raar dat wij bronwater uit PET-flessen drinken terwijl het gewoon uit de kraan komt, en tegelijkertijd zijn er zoveel mensen in de wereld die geen toegang hebben tot schoon drinkwater. Iedereen schoon drinkwater en enkel duurzame waterflessen, dat is waar wij voor gaan.

Zie jij Dopper vooral als sociaal project?

We leven voor de missie en niet voor de omzet. Ik houd van het verspreiden van die missie. Bedrijfstechnisch gezien wordt de operatie gedraaid door andere mensen. Daardoor heb ik de tijd om wereldwijd zoveel mogelijk op het podium te staan om mensen te inspireren en met kunstwerken de aandacht te vragen.

Kun je een voorbeeld geven van zo’n kunstwerk?

Een mooi voorbeeld is The Plastic Bridge, die we op 8 juni - World Ocean’s Day - in New York onthuld hebben. Een replica van de Brooklyn Bridge, gemaakt van duizenden single-use plastic waterflessen. Het is de kick-off van een wereldwijd awareness project om met behulp van educatie en inspiratie iets te doen tegen de plastic vervuiling. Je kunt over de brug lopen onder het mom van ‘Take the bridge to a plastic free world’. Op de brug kun je naar plastic solutions ‘vissen’. We hebben daar een soort zee aan flessenpost liggen. In deze flessen zitten dus oplossingen voor ons plastic verbruik.

The Plastic Bridge staat daarnaast voor het verbinden van mensen. Echt ‘building bridges’ dus. Want bruggen bouwen, wat we dus letterlijk doen in New York, gaat ook om het overbrengen van een groene boodschap. Dit geldt niet alleen voor Dopper natuurlijk. Ik zie dit ook terug bij Stayokay: in jullie hostels komen heel veel mensen samen die elkaar kunnen inspireren.

Hier in de Stayokay in Haarlem zit bijvoorbeeld een bijenfarm achter het hostel. De bedreiging van de bij wordt hiermee belicht en dat is een belangrijke boodschap. Als je één persoon kunt beïnvloeden is dat heel mooi, maar met Stayokay heb je de kans om meerdere mensen jouw verhaal te vertellen. Dat is ook de insteek van onze awareness-projecten.

OEP SCHILLING, PRODUCENT VAN WIKKELHOUSES

‘GROEN BOUWEN ZOU VANZELFSPREKEND MOETEN ZIJN’

Bij verschillende Stayokay hostels vind je de bijzondere Wikkelhouses. Deze staan middenin de natuur en zijn gemaakt van om elkaar heen gewikkelde lagen karton (vandaar de naam). Wat maakt deze huizen zo leuk, duurzaam en verrassend sterk? We vragen het aan producent Oep Schilling.

Huizen van karton, je moet er maar op komen! Hoe verzin je zoiets?

Het idee van het Wikkelhouse is in verschillende fasen tot stand gekomen. Ongeveer tien jaar geleden ontdekte engineer René Snel dat je zeer sterke constructies kunt bouwen van karton. Het lukte hem echter niet om een kartonnen huis te maken dat ook commercieel interessant was. Hij stopte met het project, dat vervolgens zeven jaar stil lag. Toen kwam ik hem per toeval tegen, hoorde zijn verhaal en was als materiaalman meteen onder de indruk.

Inmiddels waren we in een heel ander tijdperk beland. Het tijdperk van een Inconvenient Truth van Al Gore. Toen René ermee bezig was, dacht hij niet na over groen bouwen en het milieu. Zeven jaar later was er veel gebeurd en keek ik heel anders naar het concept. Ik zag dat het een groene manier was om een huis te bouwen, en wist dat ook bij het publiek duurzaamheid steeds meer leefde. Hierdoor ontstonden er kansen. Met zo’n huis ga je natuurlijk niet op grote schaal de wereld verbeteren, maar het werkt inspirerend om aan te tonen dat je van papier een huis kunt bouwen.

Het viel me bovendien op dat de vorm met ronde hoeken, die je vanwege het materiaal moet gebruiken om het constructief stabiel te krijgen, een grote designwaarde had. Naast het tijdperk van duurzaamheid was ook het tijdperk van productdesign aangebroken, met de terugkeer van Steve Jobs bij Apple. Naast inspireren en duurzaam bouwen is dit een belangrijk streven voor ons. Ik ben er namelijk van overtuigd dat design een positief effect heeft op het welzijn van mensen.

Hoe is de samenwerking met Stayokay begonnen?

Op een kleine beurs genaamd FabCity kwamen we in contact met Peter Coffeng van het management van Stayokay. Hij was enthousiast en toen zijn we een pilot gestart in Dordrecht. Hier hebben we een huisje neergezet en de reacties hierop waren heel positief. Inmiddels heeft Stayokay 8 huizen bij ons afgenomen. In totaal hebben we 35 huizen verkocht, waarvan een kwart aan Stayokay. Stayokay is daarmee onze grootste klant, wat bijzonder is en waar we natuurlijk heel blij mee zijn. Momenteel staan er Wikkelhouses in Dordrecht en Apeldoorn, maar we gaan ook voor Gorssel produceren. Het idee is dat ook de andere locaties aan de beurt komen.

Een match made in heaven dus.

Wat ik leuk vind aan Stayokay is dat men serieus zijn best doet om het bewustzijn te activeren over het milieu en onze omgeving. Ik vind het echt een hele leuke partner, die probeert om een duurzame, inspirerende plek te maken. Natuurlijk, groen is hot dus ook vanuit pr-oogpunt is het slim om hier op in te springen, maar bij Stayokay heb ik het gevoel dat dit oprecht is. Uiteindelijk is dat ook waar Stayokay vandaan komt: de Jeugdherberg Centrale, een club met idealen.

"Ik wist dat bij het publiek duurzaamheid steeds meer leefde. Hierdoor ontstonden er kansen."

Hoe wordt een Wikkelhouse gebouwd

"Wij wikkelen 24 lagen hoogwaardig karton om elkaar heen. Hierdoor krijg je een dikke, sterke constructie. Wij testen dit op trekbanken. Maar eigenlijk is het een hybride constructie, van multiplex en karton. Het is dus niet alleen karton, hoewel het karton wel 70% van het werk doet.

Je hebt natuurlijk ook te maken met de Hollandse regen. Dit hebben we heel basaal opgelost. Je moet het huis gewoon een regenjas geven! We gebruiken een hoogwaardige bouwfolie dat net zo werkt als Gore Tex. Het heeft een 100% waterdichte buitenkant, maar ademt wel."