BEZIGE BIJEN

Er komt heel wat kijken bij het runnen van een Stayokay hostel. Gelukkig maken vele handen licht werk én zijn dit de handen van creatieve, enthousiaste mensen. Twee collega’s over hun dagelijkse werkzaamheden.

DANIËLLE

Zou je jezelf kort willen voorstellen?

Ik ben Daniëlle, 30 jaar oud en ik werk nu 10 jaar voor Stayokay. Ik ben in Stayokay Haarlem begonnen als stagiaire. Hier heb ik zo’n beetje alle afdelingen doorlopen: keuken, receptie en housekeeping. In de winter heb ik ook weleens in Amsterdam Oost meegeholpen. Momenteel werk ik als supervisor voor de afdeling housekeeping in Stayokay Den Haag én ben ik werkzaam als ambassadeur van het Goed Bezig-programma.

Wat houdt je rol als supervisor precies in?

Ik stuur samen met een andere supervisor het team aan. Elke dag zorgen we ervoor dat de housekeepers precies weten wat er op de planning staat. Maar we zorgen er ook voor dat er onderhoud wordt gedaan, roosters worden gemaakt en dat gasten tevreden zijn. Het leukste aan mijn werk vind ik het aansturen van het enthousiaste team. We hebben zowel mannen als vrouwen van alle leeftijden, dat vind ik erg leuk.

En wat doe je als Goed Bezig ambassadeur?

Als Goed Bezig ambassadeur, wat ik nu zo’n twee jaar doe, bedenk ik duurzame initiatieven voor het hostel. Zo hebben we bij de verbouwing van het hostel de elektra aangepakt en meer sensoren op de begane grond laten aanleggen, wat het elektriciteitsverbruik heeft verlaagd. Daarnaast hebben we de schoonmaaklijn aangepast omdat hier te veel chemische stoffen in zaten. We gebruiken alleen nog biologisch afbreekbare schoonmaakmiddelen.

Ook voor de gasten ben ik bezig met duurzame oplossingen. Zo staan er nu op de gangen Swap Shelves. Dit zijn planken waar gasten producten achterlaten die ze niet meer gebruiken en anders zouden weggooien. Denk aan overgebleven shampoo aan het einde van de vakantie. Andere gasten kunnen deze dingen dan gebruiken. Zo voorkom je het onnodig weggooien van spullen. De Swap Shelves worden veel gebruikt: de ene dag staan ze propvol en de volgende dag zijn ze weer helemaal leeg.

Kom je veel in contact met gasten?

Best wel. Als supervisor van housekeeping loop je de hele dag rond en kom je veel gasten tegen, bijvoorbeeld op de gang of in de lobby. Wat ik erg leuk vind aan Stayokay Den Haag is dat de mix van gasten echt heel divers is. Elke week is het anders: de ene week lopen er gezinnetjes rond, de andere week verblijft er een sportteam. Soms vragen ze me tips voor de omgeving. Gezinnen met oudere kinderen raad ik bijvoorbeeld aan om de Gevangenpoort te bezoeken, een spannend middeleeuws gevangenismuseum.

Typerend voor Stayokay is dat gasten graag terugkomen. Om een voorbeeld te geven: vorig jaar moest ik even een kamer controleren omdat er iets niet klopte aan het aantal bedden. Ik kwam binnen en zocht uit wat precies het probleem was, maar terwijl ik deed hoorde ik opeens mijn naam. Ik draaide me om en zag een meneer zitten die ik herkende van jaren geleden, toen ik nog in Haarlem werkte. Hij herkende mij dus ook direct, echt heel apart dat je zo’n gast van jaren geleden tegen het lijf loopt. In Haarlem had ik kaartjes geregeld voor een voetbalwedstrijd die hij wilde bezoeken. Dat was hem dus bijgebleven. Veel gasten keren terug bij Stayokay, of ze nu naar hetzelfde hostel gaan of naar een andere locatie!

LOTTE

Zou je jezelf kort willen voorstellen?

Ik ben Lotte en ik werk bij Stayokay Utrecht als supervisor van het ontbijt. Dit doe ik nu twee jaar, sinds de opening van het hostel in 2016. Ik heb de hotelschool gedaan. Na afloop van deze studie werkte ik een tijdje in een ziekenhuis als tussenpersoon voor artsen en patiënten, maar dit bleek niet echt mijn ding te zijn. Toen ik een vacature bij Stayokay Utrecht zag, werd ik meteen enthousiast.

Wat doe je zoal als supervisor van het ontbijt?

Omdat ik bij Stayokay Utrecht kwam toen het hostel nog werd opgezet, hielp ik mee om het ontbijt vanaf nul te bedenken. Hoe zouden we het gaan neerzetten, hoe zou het eruit gaan zien, hoeveel medewerkers heb je nodig voor hoeveel gasten, dat soort dingen. Alles heeft protocollen gekregen en we hebben een lijst gemaakt van alle werkzaamheden om voor structuur te zorgen.

Nu alles is vastgelegd, begin ik elke dag om kwart voor zeven met het opstarten van de kassa en het openen van de bar. Daarna ga ik het ontbijt klaarzetten en vanaf half acht kunnen mensen aanschuiven. Tijdens het ontbijt check ik de boekingen, vraag aan de gasten of ze tevreden zijn en leid het geheel in goede banen. Verder help ik Floris, de F&B-manager, met allerlei werkzaamheden.

Wat schaft de pot?

Zoveel mogelijk duurzame producten! De broodjes zijn biologisch, maar we hebben ook verantwoord beleg. Zo bieden we Twisted Jams aan. Deze jams worden gemaakt door een lokaal bedrijf dat vruchten gebruikt die bij andere restaurants zijn overgebleven. Het vlees heeft het Beter Leven keurmerk. Het drinken is eveneens biologisch. We bieden bijvoorbeeld Oranka vruchtensappen aan.

Voor ons is ook het tegengaan van voedselverspilling erg belangrijk. We proberen ook met wat overblijft nog iets nuttigs te doen. De kapjes van het brood blijven bijvoorbeeld vaak over na het ontbijt, maar daar maakt onze chef dan croutons of broodpudding van. En natuurlijk willen we zo min mogelijk plastic gebruiken. Dit betekent geen monoverpakkingen meer, maar glazen potten voor pasta en pindakaas. Bovendien hebben we een groot bord roomboter in plaats van talloze kleine plastic verpakkingen. En het plastic dát we gebruiken, is 100% composteerbaar of wordt gerecycled.

Welke gasten schuiven aan?

In The 5th ontvangen we allerlei soorten gasten. The 5th is ons restaurant, maar tevens de lobby waar gasten inchecken én een plek om spellen te spelen. Alles in één ruimte dus. Naast hostelgasten komen er veel studenten langs. Zeker in de tentamenperiodes. Studenten komen hier dan werken en lunchen. We ontvangen ook veel internationale gasten die hier blijven hangen, een spelletje doen of een hapje mee-eten. Tot slot heb je veel dagjesmensen van buitenaf die bijvoorbeeld komen lunchen.

Die diversiteit is hartstikke leuk en leidt tot verrassingen. Zeker als er kinderen zijn. Laatst was er bijvoorbeeld een meisje van een jaar of zes, die tijdens het ontbijt haar tand verloor en trots naar mij toeliep om het tandje te laten zien! Daarnaast is het heel leuk dat je terugkerende gasten hebt en gasten die hier een maand verblijven en je zo echt persoonlijk leert kennen. Sommigen zijn op zoek naar een studentenkamer en die probeer je dan te helpen. Dan ben ik ook echt blij als ze een kamer hebben gevonden.

Een drukke boel dus, met al die gasten. En dan ben je ook nog Goed Bezig ambassadeur!

Dat klopt. Ik zet me in voor duurzame initiatieven in het hostel. Denk aan het verminderen van plastic, stoppen met monoverpakkingen, enz. Ook houden we acties om mensen milieubewuster te maken, zoals leuke middagen waarop we knutselen met afval en bijvoorbeeld een molen maken van een melkpak. Ook doen we mee met warme truiendag.

Wat vind je het leukste aan je werk?

Ik ben blij dat ik een hele vrije functie heb. Ik ben met van alles bezig, van het tevreden houden van gasten tot nadenken over efficiënte werkmethoden voor het hostel. Ik ben altijd in de wolken als alles goed loopt, de gasten tevreden zijn en het hele plaatje klopt. Dan is mijn dag goed. Maar sowieso vind ik Stayokay een erg leuk bedrijf om voor te werken, elke dag weer.