GOED BEZIG

KLIMAATNEUTRAAL IS HET DOEL

It’s not easy being green. Daar moet je wat voor doen. Maar we doen het graag, want we willen zo lang mogelijk van onze mooie planeet genieten. Stayokay heeft duurzaamheid vanaf het begin als doel gesteld. Onze ambitie is om de meest duurzame ho(s)telketen van Nederland te worden en volledig CO2-neutraal te ondernemen.

VIER GROENE PIJLERS

We werken vanuit een viertal pijlers die ons motiveren om elke dag initiatieven te ontwikkelen die de wereld mooier maken.

MISSION ZERO

We streven ernaar om 100% van onze energiebehoefte zelf op te wekken.

CLOSE THE LOOP

Alle materialen die wij gebruiken zijn onderdeel van een circulair systeem en worden na gebruik teruggebracht tot grondstof.

WE LOVE H2O

Wij dragen bij aan een gezonde waterkringloop en stimuleren het drinken van kraanwater en daar waar mogelijk reduceren we het waterverbruik.

FEEL GOOD

Wij zijn sociaal betrokken, bieden eerlijke producten aan en stimuleren mensen om actief te zijn. Ook goed werkgeverschap behoort tot deze pijler.

CLOSE THE LOOP

We maken de cirkel rond op drie terreinen:

1. WE REDUCEREN HET GEBRUIK VAN MONOVERPAKKINGEN

Onze hostels worden uitgedaagd om geen monoverpakkingen meer op het buffet te presenteren. Deze uitdaging gaan ze aan, zo blijkt: ten opzichte van 2016 is er sprake van een reductie van maar liefst 62,6%, van 2.376.386 naar 1.487.720 verpakkingen. Goed bezig!

2. WE WERKEN IN CIRCULAIRE KLEDING

Onze werkkleding wordt door Schijvens gemaakt van oude bedrijfskleding en gebruikte PET-flessen. De broeken zijn afkomstig van MUD Jeans, een partner die spijkerbroeken maakt van oude spijkerbroeken. In samenwerking met Lamme Linnenverhuur houden we inzamelacties bij hostels om oude bedrijfskleding te verzamelen.

3. WE BIEDEN CIRCULAIRE FIETSEN AAN

De fietsen die we verhuren bij de hostels zijn door onze partner FixieBrothers volledig uit elkaar gehaald. Met de gebruikte onderdelen maakt FixieBrothers nieuwe fietsen.

Tot nu toe hebben we dit bespaard met onze gerecyclede werkkleding:

4.843.468,24 liter water

11.248,15 kWh

2.427,19 CO2

WE LOVE H2O

Een goede waterkringloop is van groot belang. Daarom vragen wij met het project ‘WaterSpaarders’ aandacht voor het hoge waterverbruik bij douches. Ook stimuleren wij het gebruik van kraanwater als drinkwater. Dankzij de hoge kwaliteit van drinkwater in Nederland is het water gezond en lekker. In hostels verkopen we Doppers, hervulbare waterflessen. Hiermee gaan we de strijd aan tegen single-use plastic dat in onze omgeving terechtkomt.

FEEL GOOD

Onderdeel van een plezierig verblijf in onze hostels is zonder meer het gebruik van eerlijke producten.

GEREDDE GROENTEN

Jaarlijks verspillen we met zijn alleen 1,3 miljard ton aan voedsel. Als Stayokay helpen we mee deze verspilling tegen te gaan. Dit doen we middels een samenwerking met de Verspillingsfabriek. De Verspillingsfabriek maakt soepen van ‘geredde’ groenten die bereid zijn door, zoals zij het zo mooi noemen, ‘verspild talent’.

FIRST TEA

We serveren First Tea, een 100% biologische thee zonder kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen. First Tea draagt al sinds 2011 zorg voor het welzijn van alle betrokkenen bij het proces (zoals de theeplukkers). Een deel van de opbrengst van Original First Tea wordt geïnvesteerd in sociale projecten, zoals het bouwen van scholen en ziekenhuizen in India.

HSMAI AWARD

Op 30 maart 2017 kregen we met Stay4all een honorable mention voor de Best Social Responsibility Initiative 2016. Deze eervolle vermelding ontvingen we tijdens de uitreiking van het HSMAI Europe Best in Class Marketing Awards. Stay4all is een fonds dat ervoor zorgt dat kinderen, van wie de ouders het niet kunnen betalen, toch mee op schoolkamp kunnen gaan.

ENZOVOORTS

• We schonken 32 oude mobiele telefoons, die nog geld waard waren, aan Stichting Opkikker.

• We namen deel aan warme truiendag en Earth Hour om energie te besparen.

• We schonken alle oude matrassen van Stayokay Texel aan Moldavië.

• We introduceerden een herbruikbaar vouwtasje dat is gemaakt van PET-flessen.

€ 10.484

hebben onze medewerkers van de Amsterdamse hostels opgehaald tijdens de Homeride voor het Ronald McDonald Huis AMC.

• Op de kunstwand van Stayokay Amsterdam Vondelpark prijkte de boodschap ‘Message on a bottle: no plastic in our water’ om single-use plastic tegen te gaan.

• In Bergen op Zoom hebben we oesterzwammen gekweekt op koffiedik.

• In Domburg hielden we een actie voor Serious Request.